Igen...

Ja återigen är jag urkass på att uppdatera! Fast har sina orsaker, förra veckan låg jag i influensa när jag inte yra runt och försökte klara av det jag åtagit mig såsom klassfest och pajbakning. Och jo även uppsatsseminarie gick av stapeln, gick faktiskt riktigt bra! Helnöjda :) Nu har vi fått Godkänt och är nöjda och glada till tusen :) I alla fall. Första feberfria dagen i Måndags spenderas i Lund genom nya kursen Barn och Unga. Ska bli spännande att se hur jag ska hinna allt! Men det löser sig, en sak i taget! Tisdag, onsdag och torsdag spenderades på Ven med de härliga människorna där! Härliga för det mesta, d.v.s när de inte rymmer från mig.. Men i övrigt har jag bara njutit och mått bra! :) Idag är det fredag och dagen har återigen spenderats i Lund. Nu håller jag på att pendla till tvättstugan, bara någon timme till sen är det VILA! Behöver minsann återhämta mig från veckan efter sjukveckan...

Har väl förekommit en hel del roliga diskussioner, funderingar och uttryck så bjuder på ett smakprov! (Blir konstigt när jag är seg på att uppdatera för de tappar sin poäng och inläggen skulle bli uppsats-långa).

Jag och El kom i alla fall in på en mycket givande diskussion förra torsdagen angående Snorkråkor. Otroligt men sant. Tror det var en kombination av feberyra (jag) och fylla (El) som frambringa denna urspårning. Vi förstod inte riktigt hur snorklumpar kunde bli snorKRÅKOR? Någon som har ett bra svar är välkomna att berätta. I alla fall så kom vi fram till att ett bättre och mer lättförståeligt namn skulle vara snoransamlingsklump/centrum. (om jag minns rätt). MM kan svara på det som första vittne till tokigheterna! 

Jag kan också berätta i förbi farten att mina grannar bredvid är på min svarta lista för evigt, precis som Rock Band. Så är det bara. 

I skolan idag var det diskussioner om lämplighets intervjuer till socionomstuderande istället för att gå på betyg. Först tänker man, Skitbra! För jag tror starkt på att även om du kanske inte har toppbetyg så kan du vara mer lämplig i yrket senare än någon med endast MVG. Men däremot gör hela mitt inre uppror mot att någon/några akademiska nissar ska sitta och hålla en halvtimmes intervju med en människa och avgör vad den människan kan eller inte kan. Det är som dödsstraff ju, vad ger dig rätt att bestämma så mycket över någon annan? (Som då inte är sjuk eller gjort sig skyldig till brott så att lagen bestämmer över dem och andra människor utövar lagen liksom.. ja ni fattar.) Och vem kontrollerar "lärarna" eller vilka det nu blir som bestämmer intagningen? och vem kontrollerar dem som kontrollerar intaget? Vem säger att ju de människorna är lämpliga nog att bestämma vem som är lämplig? Tänk en person som kommer in i ett litet rum med massa superutbildade människor och bara drömmer om att bli socionom. Nervös som attans, kanske ingen erfarenhet eller har en aning om hur man pratar, skriver och lever akademiskt. hur ska den personen kunna bevisa att den är rätt för yrket? Tänk om det är så att de som bestämmer helt enkelt inte gillar personen p.g.a kemi eller vad som, ska en dröm krossas för det? Nej det är svårt... Kanske fler praktik-tillfällen, en lite tidigare för jag tror att det är när du verkligen ser skiten där ute som du inser och andra ser om du är lämpad. Vad vet jag? 

Jag ska dessutom ta min stora idols citat. Stort citat, stor människa. MUMS! 

It's my way. 
No highway options. 
                                  -Vin Diesel. The Pacifier.

Nu blev det ett uppsats-inlägg ändå.

Men läs det bitvis över några dagar så återkommer jag så fort tid och ork finns!

Grattis förresten till M som fyller år idag. och självklart till J som fyllde år för ca 2 veckor sedan (kommer inte ihåg i skrivande stund om jag skrev det då) :)

PUSS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0