Det där med namn och ord...

Jaaa R, jag vet att du kommer säga emot mig efter detta. Men det skiter jag faktiskt i!

Självklart handlar diskussionen om man får säga negerbollar eller inte.. För mig är det negerbollar, det är endast ett namn på en bakelse/kaka. Ett ord blir inte negativt förrän man har negativa intentioner med ordet. Ordet neger i sig kan visserligen innehålla negativa intentioner men ordet negerboll (som ett sammanhängande ord) betyder något helt annat. Då borde vi sluta kalla acneutslag för finnar, för betyder det att alla finnar är finniga? Eller är finnar röda varelser med vit/gul klegga i?
Vi borde också ta bort prinsesstårtor (ja med ett S, för det är på svenska!!), tigerkakor och självklart finska pinnar. Nu tycker ni säkert jag är helkorkad. Men jag ska återgå till mina komplicerade intentioner...
Prinsesstårtor till exempel då, vad är en prinsessa? Jo en kvinna/tjej som bestämmer över andra. Prinsessor förr i tiden kunde styra hela län. Eller så var dom som "alla andra kvinnor" förtryckta och bortgifta av "alla elaka män" (som ni förstår ur ett feministiskt perspektiv). Är det då shysst att lyfta fram någon som styr och ställer över andra eller påminna om ett evigt förtryck? Vad tycker prinsessorna i världen om att deras titel missbrukas? Borde inte då alla titlar användas för rättvisans skull?
Så kommer vi till tigerkakan- Har någon frågat tigern om vi får använda dess namn? Och om kakan heter så för att den är randig, varför utesluta stackars zebran då? Långsökt? Som in i helvete! (tror ni förstår poängen lite, så jag fortsätter inte med finska pinnar).

Jag kan säga att någon är smart - både ärligt och ironiskt. Blir någon arg om jag i all ärlighet  kallar dem för smarta? nej, för det beror på de goda intentionerna!

För att försöka knyta ihop säcken lite utan att förvirra er allt för mycket med mina emellanåt tokiga tankegångar: Ordet negerboll (som helhet) är inte negativt, det är endast ett namn! Ordet neger betyder inte heller något negativt i dagens samhälle om det sägs av en person med goda intentioner. Detta hänger klart också på personen som tar emot ordet. Men för den som säger ordet är det inte negativt. Självklart kan samma ord (neger då, INTE negeboll) sägas med negativa intentioner, tyvärr. Man måste se ordet som helhet och inte hänga upp sig på bitar av ett ord. Det finns i så fall många ord man kan plocka isär för att det ska bli negativt. Människor t.ex, innebär det att kvinnor blir nertrycka för ordet Män finns med, men inte ordet Kvinnor??! Se ordet som helhet!

Kanske ni förstod något? Jag förstår iaf, betyder det då att jag är smart, i positiv betydelse alltså och att ni är smarta med en ironisk klang?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0